Atelier Filarski Pers

KLEI keramiek magazine bezocht ons Keramiek Centrum

KLEI-Magazine-over-De_Kleischool

Een nacht in Vannecourt

's Nachts, bij toerbeurt de wacht houden naast de draak van Vannecourt.
Elke vier minuten hout opgooien. De oven gromt en verorbert het hout onmiddellijk.
En dan ergens midden in de nacht gaat hij vuur spugen.

De temperatuur is dan opgelopen tot ruim boven de 1200 graden.
De lengte van de vlam door de hele oven bedraagt dan 8 meter.

KLEI kwam kijken en Vera Zegerman schreef er een artikel over. (2023)
Lees haar persoonlijk verslag over de week dat ze bij ons verbleef.

Klik hier om het artikel (pdf bestand) te lezen: KLEI in Vannecourt

Bo Filarski KeramiekPottenbakken Anagama
De prachtige foto's zijn gemaakt door Kirstin Little.

Vrijheid in Glazuren

Stephane_Miglierina&Bo_FilarskiIn het maart/april 2020 nummer van het blad KLEI is een groot interview met Bo Filarski verschenen, geschreven door Fenna ter Haar, over de "Vrijheid in Glazuren".

In verband met de jubileum uitgave van het blad KLEI is er als cadeau aan de lezers een pagina-groot recept voor het zelf maken van een kristalglazuur gepubliceerd, mét veel extra uitleg en tips.

Dit recept is natuurlijk voorbehouden aan de abonnees van KLEI, of aan diegenen die komen voor een week pottenbakken in Vannecourt met het thema Kristalglazuur.

Klik hier of op het plaatje: Artikel Vrijheid in glazuren

Voor eenieder die klei en keramiek als beroep of hobby heeft is het natuurlijk onontbeerlijk om regelmatig gevoed te worden op het gebied van keramische technieken en vormgeving. Het bijzondere van het blad KLEI is dat het dat op meerdere manieren doet.

Allereerst zijn er fantastische reportages van het werk van hedendaagse keramisten opgenomen, maar ook staan er in elk nummer weer uitgebreidde interessante tutorials, met stap voor stap foto’s en uitleg. Alles helder en laagdrempelig beschreven, zodat iedereen zich de getoonde techniek eigen kan maken. Eigenlijk een must voor iedereen die met klei bezig is en dat voor slechts 28,50 per jaar. Ben je benieuwd naar mijn recept voor kristalglazuur, kijk dan hier en bestel het blad:

Maar je kunt dit recept (en vele anderen) natuurlijk ook in het hol van de leeuw zelf leren maken; kies één van de fantastische workshop weken in Vannceourt;

We heten je van harte welkom,

Bo en Annetje

Potter in residence in Zuid Frankrijk

Potter in ResidenceNaast onze workshopweken in Vannecourt, Noord-Frankrijk, zijn we in 2022 met een geheel nieuw concept begonnen in Tournon d'Agenais in Zuid-Frankrijk. In dit dorpje bovenop de berg kun je een pottenbakkerswinkel met woonhuis huren in een historisch pand.

Draaischijf en oven zijn aanwezig. Je kan daar dus exposeren, werken en vakantie vieren tegelijk!

In 2022 was er een wedstrijd in het Blad KLEI waarbij iemand twee weken verblijf in Pied du Ciel kon winnen

Iedereen, inclusief wijzelf en de redactie van het blad KLEI, was natuurlijk buitengewoon nieuwsgierig hoe het de winnares uiteindelijk is vergaan...

Klik hier of op het plaatje: Potter in residence in Zuid Frankrijk

Kleuren met Vuur; Speciale demonstratie door Bo Filarski

Voor film Klik in kader

Voor de technisch gedetaileerde beschrijving zie de youtube versie: https://youtu.be/vcMuZH3NnRA

Schrijf je in voor de blog!

Word tijdig op de hoogte gehouden van nieuwe data en activiteiten. Wil je daarover een bericht ontvangen, meld je dan aan voor onze blog (info 1 x per maand).

Klik hier om lid te worden: Kleischool-blog

Gratis e-Book

De Mirabellenboom

Ontvang gratis de interessantste verhalen gegroepeerd in De Mirabellenboom en word (gratis) lid van onze blog over Creatieve Vakanties. Vraag nu ons gratis Ebook De Mirabellenboom aan. Gratis e-boek over ons leven rond aardewerk, vuur, klei, ovens... in de rust en eenvoud van een klein dorpje in de Lorraine. Door Bo Filarski en Annetje Creemers

Draaicursussen Pottenbakken DVD's

Leer goed centreren en optrekken. De techniek van het draaien, duidelijk stap voor stap uitgelegd. Centreren zonder groot gevecht door slim te werken met je gewicht en niet je kracht. Ook jij kan het leren. DVD 1: Basiscursus Pottenbakken DVD 2: Draaitechnieken Hoge en bolle halsflessen draaien.
Bestel hier

Draaicursus Pottenbakken DVD

Atelier de Céramique Filarski /De Kleischool / Atelier d’Hôte SAS 519 552 574 R.C.S. METZ Siret 519 552 574 00013 + 519 552 574 R.C.S. AGEN Siret 51955257400021 Activité Code NAF : 8552Z : Enseignement culturel, Capital Social € 30.000,00 - TVA No: FR42519552574