Keramiek Stook Themas

Taal

Onze thema's Pottenbakken

Workshops met Anagama, African Fire, Raku of Kristalglazuren

De eerste drie dagen gaan we de werkstukken draaien op de draaischijf. We drogen de werkstukken in de zon of geforceerd in een gasoven. Op het eind van de derde dag worden deze werkstukken gebakken op duizend graden. De volgende dag gaan we glazuur maken en aanbrengen. Dat is een dun laagje kwarts met metaaloxiden. De werkstukken worden vervolgens een tweede maal gebakken.

Afhankelijk van het thema van de week zal dat gebeuren in een Raku gasoven, een Anagama houtoven of een elektrische krachtstroomoven.

Als u kiest voor de elektrische oven met kristalglazuur, is er een tweede thema: African Fire!

Hier volgt een korte samenvatting van de verschillende thema’s.

African Fire
Raku Vuur Rook
Anagama Stook

Anagama

Slechts enkele malen per jaar hebben wij deze zeer bijzondere primitieve houtstook op het programma staan. In onze Anagama houtoven gebruiken we oeroude glazuur-recepten met slib en vermalen steensoorten waarmee we de potten decoreren. Het slib en het glazuur versmelt in lava-achtige stroompjes op het werkstuk en blijft na afkoeling verglaasd achter op het keramiek.

Een Anagama is oorspronkelijk een oven uit 600 na Chr waar de hele jaarproductie van een Japanse pottenbakker in ging. Onze Anagama is een kleine variant met een inhoud van 200 liter. Tijdens de voorlaatste dag van de workshop beginnen we 's middags te stoken en gaan bij toerbeurt de hele nacht door. Het vuur en de assen die langs de potten gaan, verglazen en kleuren de klei op een unieke wijze.

Deze primitieve manier van stoken heeft uiteraard haar geheel eigen charme!

Houtoven Keramiek
Anagama Keramiek
        Stook
Anagama Groep
Anagama Keramiek
Anagama Resultaat

Raku

Bij de Rakustook worden de werkstukken bij meer dan 1000 graden roodgloeiend uit de keramische oven gehaald om in een afgesloten houtzaagselbak verder te branden. De thermische shock veroorzaakt haarscheurtjes, daarbij ontstaat het craquelé dat elk werkstuk uniek maakt. Raku is een traditioneel Japanse techniek vanaf 1600 na Chr.

Raku Oven Pottenbakkerij
Raku Groep Workshop
Raku Craquelé
Raku Potten
          Keramiek
Raku Pot

Kristalglazuur

Bij de kristalglazuren wordt een recept met veel zinkoxide gebruikt. Dit glazuur wordt bij 1275 graden in een elektrisch oven over het werkstuk versmolten. De objecten staan ruim 30 uur in de oven, in een speciale atmosfeer en onder specifieke condities van viscositeit. Dit leidt tot kristalvorming. Elk object is uniek en heeft zijn eigen speciale kristallen en kleuren. De prisma’s van de kristallen komen het beste tot hun recht in fel licht. (Naast dit thema doen we in deze week ook een African fire.)

Keramiek
Draaien Workshop
Kristalglazuur Workshop

African Fire

Dit is een extra thema tijdens de kristalglazuurweek. Met deze techniek worden de potten niet geglazuurd, maar vooraf gepolijst met kleislibs, waarna ze zeer primitief in een enorm houtvuur gebakken worden. Na de stook worden de potten nogmaals gepolijst met bijenwas.

African Pitfire
Keramiek Vakantie
Groep Cursus
          Pottenbakken
Pottenbakken Afrikaanse Potten
Pottenbakkerij Frankrijk

Keuze uit 20 workshop-weken pottenbakken

Er is keuze uit meer dan 20 verschillende weken per jaar, zie Data

Quiltweken

Wij organizeren in het voorjaar en najaar ook een quiltweek, zie: Anna-art

Schrijf je in voor de blog!

Word tijdig op de hoogte gehouden van nieuwe data en activiteiten. Wil je daarover een bericht ontvangen, meld je dan aan voor onze blog (info 1 x per maand).

Klik hier om lid te worden: Kleischool-blog

Gratis e-Book

De Mirabellenboom

Ontvang gratis de interessantste verhalen gegroepeerd in De Mirabellenboom en word (gratis) lid van onze blog over Creatieve Vakanties. Vraag nu ons gratis Ebook De Mirabellenboom aan. Gratis e-boek over ons leven rond aardewerk, vuur, klei, ovens... in de rust en eenvoud van een klein dorpje in de Lorraine. Door Bo Filarski en Annetje Creemers

Draaicursussen Pottenbakken DVD's

Leer goed centreren en optrekken. De techniek van het draaien, duidelijk stap voor stap uitgelegd. Centreren zonder groot gevecht door slim te werken met je gewicht en niet je kracht. Ook jij kan het leren. DVD 1: Basiscursus Pottenbakken DVD 2: Draaitechnieken Hoge en bolle halsflessen draaien.
Bestel hier

Draaicursus Pottenbakken DVD

Atelier de Céramique Filarski /De Kleischool / Atelier d’Hôte SAS 519 552 574 R.C.S. METZ Siret 519 552 574 00013 + 519 552 574 R.C.S. AGEN Siret 51955257400021 Activité Code NAF : 8552Z : Enseignement culturel, Capital Social € 30.000,00 - TVA No: FR42519552574