Pottenbakken

Keramiek workshops pottenbakken

Pottenbakken
          Draaien Groep

De pottenbakkersworkshops zijn zowel voor beginnende als gevorderde pottenbakkers. Ervaring is niet noodzakelijk; je werkt op je eigen niveau om je eigen vaardigheden te verbeteren.

De eerste drie dagen zitten we aan de draaischijven. Daarna worden je eerste gebakken voorwerpen geglazuurd. Glazuren is een bijna magisch proces waarbij kwarts vermengd met metaaloxiden je werk compleet maakt. Door de intense hitte van de oven (ruim 1000 graden Celsius) wordt het voorwerp van klei in serviesgoed veranderd. Op de laatste dag van de cursus wordt je werk gestookt met een van de speciale technieken (afhankelijk van de week). Dit kan Raku, Anagama of Kristalglazuur zijn. Voor meer informatie over deze stooktechnieken, zie Thema's.

Naast het hoofdthema werken we tijdens de Kristalglazuur weken ook met een Afrikaanse stook! Degenen die het aandurven kunnen helpen met vuur spelen tijdens de Anagama, Raku of African-fire stook. Als je twijfelt over welk thema je moet kiezen, neem dan gerust contact met ons op.

Beginners leren de basisprincipes van draaien en glazuren.
Als je al gevorderd bent, kun je meer te weten komen over de verschillende draaitechnieken, b.v. het maken van hoge of bolle halsflessen. Je kunt ook werken aan het maken van je eigen glazuren.

Kinderen mogen deelnemen aan de cursus; het is aan jou als ouder om te beslissen of je kind zich kan concentreren en zelfstandig kan werken.

Klei Draaischijf

Het dagprogramma: het ontbijt wordt geserveerd van 8 tot 9 uur, waarna de lessen beginnen. Rond half elf is er een koffiepauze en om één uur wordt de lunch geserveerd. De middagen zijn vrij: je kunt verder werken in het atelier of iets anders doen. Rond vier uur wordt er thee en koffie geserveerd en om zeven uur gaan we eten.

Het weekprogramma: op de eerste dag kan je vanaf 15.00 uur aankomen. Onze eerste gezamenlijke maaltijd is om 19.00 uur. Dag 2 t/m dag 6: zie dagprogramma hierboven. Op de laatste dag gaan de ovens na het ontbijt open, daarna kan je je spullen opruimen en inpakken; het keramiekcentrum sluit om 12.00 uur.

Keramiek Cursus

Uitrusting: Het atelier is volledig uitgerust met 15 draaischijven, een strengenpers om gebruikte klei te recyclen, 3 elektrische ovens, een gasoven, een mini-anagama (houtoven), meer dan 50 grondstoffen om glazuren te maken en allerlei gereedschappen . Gevorderde draaiers willen misschien hun eigen gereedschap meenemen. Aan het einde van de week gaat iedereen met één of meerdere werkstukken naar huis.

De docente: de workshops worden gegeven door Bo Filarski. Alle op deze site getoonde producten zijn door haar gemaakt. zie: Filarski.net

Voor vragen over hoeveel klei je kunt gebruiken, wat je moet dragen, diëten, honden etc. zie de Algemene Voorwaarden.
Voor alle overige vragen kan je gerust contact met ons opnemen.

Keuze uit 20 workshop-weken pottenbakken

Er is keuze uit meer dan 20 verschillende weken per jaar, zie Data

Schrijf je in voor de blog!

Word tijdig op de hoogte gehouden van nieuwe data en activiteiten. Wil je daarover een bericht ontvangen, meld je dan aan voor onze blog (info 1 x per maand).

Klik hier om lid te worden: Kleischool-blog

Gratis e-Book

De Mirabellenboom

Ontvang gratis de interessantste verhalen gegroepeerd in De Mirabellenboom en word (gratis) lid van onze blog over Creatieve Vakanties. Vraag nu ons gratis Ebook De Mirabellenboom aan. Gratis e-boek over ons leven rond aardewerk, vuur, klei, ovens... in de rust en eenvoud van een klein dorpje in de Lorraine. Door Bo Filarski en Annetje Creemers

Draaicursussen Pottenbakken DVD's

Leer goed centreren en optrekken. De techniek van het draaien, duidelijk stap voor stap uitgelegd. Centreren zonder groot gevecht door slim te werken met je gewicht en niet je kracht. Ook jij kan het leren. DVD 1: Basiscursus Pottenbakken DVD 2: Draaitechnieken Hoge en bolle halsflessen draaien.
Bestel hier

Draaicursus Pottenbakken DVD

Atelier de Céramique Filarski /De Kleischool / Atelier d’Hôte SAS 519 552 574 R.C.S. METZ Siret 519 552 574 00013 + 519 552 574 R.C.S. AGEN Siret 51955257400021 Activité Code NAF : 8552Z : Enseignement culturel, Capital Social € 30.000,00 - TVA No: FR42519552574